اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي

مركز جامع خدمات گسترده پژوهشي دانشگاهي اعم از مشاوره و آموزش نگارش پروپوزال و پايان نامه و تز و مقالات كارشناسي ارشد و دكتري و استخراج و ترجمه حرفه اي مقالات

اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي

۶۳ بازديد

موسسه پژوهشي ماد دانش پژوهان
تضمين تعهد و پشتيباني مستمر


مقالات علمي ترويجي در بسياري از حوزه‌هاي تخصصي داراي تقاضاي بالايي هستند و اين تقاضا از رشد روزافزون انتشارات علمي گوناگون نشات مي‌گيرد. بنابراين محققان و دانشجويان مي‌توانند با چاپ مقالات علمي ترويجي در مجلات معتبر علمي براي خود ارزش علمي بالايي كسب كنند. با وجود تقاضاي فراوان براي اين گونه از مقالات، گرفتن پذيرش براي آن‌ها آسان نيست و مجلات معتبر علمي داراي استانداردهاي خاصي براي قبول چاپ چنين مقالاتي هستند. براي اينكه شانس پذيرش مقاله خود را در مجلات معتبر علمي افزايش دهيم بايستي روند خاصي را پيش بگيريم و از اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي آگاه باشيم. اين اصول داراي مراحلي است كه در ادامه به آن‌ها مي‌پردازيم.

در هنگام نوشتن يك مقاله علمي ترويجي با كيفيت، بايستي با در نظر گرفتن اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي ، اطلاعات را از مقالات مختلف گردآوري كنيم.

1- اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي

اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي داراي ۱۰ قانون كلي است كه نويسندگان مقالات مي‌توانند با رعايت آن‌ها و پيگيري روند پيش رو، شانس گرفتن پذيرش براي مقاله خود را افزايش دهند.

قانون اول- موضوع و مخاطب خود را انتخاب كنيد.

انتخاب موضوع مقاله مرحله بسيار مهمي است؛ با اين حال در صورتي كه شما چندين سال براي انتخاب موضوع مقاله خود زمان صرف كنيد، ممكن است افراد ديگري موضوع مد نظر شما را به ثبت برسانند. ويژگي‌هاي اصلي يك موضوع خوب به ترتيب زير است:

  • مورد علاقه خودتان باشد.
  • موضوع مهمي در زمينه تخصصي شما باشد تا مخاطبان را به خود جذب كند.
  • موضوع مشخص و تعريف شده‌اي باشد.

     

قانون دوم- در رابطه با ادبيات موضوع انتخابي خود تحقيق كنيد.

پنج توصيه در اين رابطه به ترتيب زير هستند:

  • سر رشته تحقيقات را در دست داشته باشيد و آن را دنبال كنيد و به دنبال مقالات مورد نياز خود برويد.
  • ليستي از مقالاتي كه امكان دانلود پي دي اف آن‌ها را در حال حاضر نداريد تهيه كنيد تا در فرصت‌هاي بعدي آن‌ها را جست و جو كنيد.
  • از يك سيستم برنامه ريزي كاغذي استفاده كنيد.
  • ليستي از علت عدم مرتبط بودن مقالات نامربوط به موضوع مورد تحقيق خود را تهيه كنيد.
  • تنها به مطالعات در زمينه مورد علاقه خود بسنده نكنيد و مقالات پيشين را نيز مطالعه كنيد.

قانون سوم- در هنگام مطالعه مقالات مختلف، يادداشت برداري كنيد.

به علت اينكه اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي بر پايه تحقيقات پيشين و گردآوري داده‌هاي آن‌ها است، شما بايستي ليستي از نتايج و چكيده مقالات مروري خود داشته باشيد تا در هنگام نگارش مقاله از آن بهره ببريد.


قانون چهارم- نوع مقاله علمي ترويجي را كه قصد نگارش آن را داريد، انتخاب كنيد.

بعد از مطالعه مقالات مد نظر و منابع قابل استناد و گردآوري اطلاعات از مقالات مذكور، بايستي در رابطه با نوع مقاله علمي ترويجي خود تصميم بگيريد (تحليلي، ترجمه‌اي و يا مروري).


قانون پنجم- روي موضوع مورد نظر خود تمركز كنيد.

بدون توجه به نوع مقاله، شما بايستي در هر صورت روي موضوع مد نظر خود تمركز كنيد و از آن دور نشويد. با توجه به اين كه در مقالات علمي ترويجي شما نياز داريد براي گردآوري اطلاعات از مقالات مختلفي بهره مند شويد، اين موضوع كمي مشكل خواهد بود كه بايستي توجه و زمان زيادي صرف آن شود.

در هنگام نگارش يك مقاله علمي ترويجي بايستي روي موضوع مد نظر خود تمركز كنيد و از آن دور نشويد.


قانون ششم- منطقي و ثابت قدم باشيد.

يك مقاله علمي ترويجي خوب مقاله‌اي است كه تنها گردآوري و يا خلاصه‌سازي مقالات پيشين نباشد و يك روند منطقي در رابطه با نتايج آن‌ها و روند پيشرفت تحقيقات تهيه كند، نكات لازم براي مطالعات آينده را مشخص سازد و در اختيار مخاطبان قرار دهد. پس از مطالعه مقالات منبع نويسنده مقاله بايستي ايده شفافي در رابطه با موراد زير داشته باشد:

  • موفقيت‌ها و دستاوردهاي اصلي توسط محققين پيشين در زمينه مورد مطالعه.
  • مهم‌ترين نكات اختلاف و تعارض بين محققين.
  • سوال اصلي تحقيقات.

قانون هفتم- يك ساختار منطقي پيدا كنيد.

اصول نوشتن مقاله علمي ترويجي داراي يك ساختار استاندارد به شكل زير است كه بايستي توسط نويسندگان رعايت شود:

  • عنوان.
  • مقدمه.
  • روش تحقيق.
  • نتايج.
  • بحث و نتيجه گيري.
  • منابع.

قانون هشتم- از بازخوردها بهره مند شويد.

در حين مطالعه مقالات پيشين، انتقادات وارد شده بر كار محققان و روش تحقيق آن‌ها را گرد آوري كنيد و سعي كنيد در يك روند مشخص و منطقي، به كار ساير محققان در راستاي رفع انتقاد وارد شده به طور كامل اشاره كنيد و خواننده را در جريان روند تحقيقات قرار دهيد.


قانون نهم- موضوع تحقيقي مرتبط خود را انتخاب كنيد ولي واقع نگر باشيد.

ممكن است مقالات مورد مطالعه شما داراي موضوعات و نتايج مختلف و برخي اوقات متضادي باشند ولي شما بايستي به طور منطقي، با مطالعه تمامي تحقيقات انجام گرفته شده، موضوع مورد نظر را از بين موضوعات مختلف انتخاب كنيد.


قانون دهم- به روز باشيد ولي مطالعات گذشته را ناديده نگيريد.

امروزه مقالات علمي ترويجي بايستي علاوه بر در نظر گرفتن مطالعات پيشين و روند تحقيقات در يك زمينه به خصوص، از آخرين و جديدترين تحقيقات انجام گرفته شده در زمينه تخصصي خود و نتايج آن‌ها به طور كامل آگاهي داشته باشند.


*telegram & whatsapp & bale & sms & call :

09102340118
*https://www.118daneshgah.com*
*Email: info@118daneshgah.com*
*شماره هاي سامانه پيامكي
۵۰۰۰۲۳۵۷
۹۹۹۹۱۵۲۹۷۰
۵۰۰۰۴۰۰۰۱۱۸۰۰۰
۳۰۰۰۱۲۳۰۱۱۸۰۰۰*
*۱۰۰۰۲۱۰۱۱۸۰۱۱۸*
*۱۰۰۰۲۱۴۴۲۶۸۵۴۵*
*تلفن ثابت
۰۲۱۴۴۲۶۸۵۴۵
۰۲۱۸۸۵۲۴۱۱۷-۸*

 



كليد واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پايان نامه كارشناسي ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال كارشناسي ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دكتري+مشاوره و انجام و نگارش رساله دكتري+مشاوره و انجام پروژه هاي دانشگاهي+مشاوره و نگارش مقاله كنفرانسي+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشي+مشاوره و+نگارش مقاله ترويجي+مشاوره و نگارش مقاله مروري+فرمت بندي مقاله+سابميت مقاله+نگارش پايان نامه حقوق+نگارش رساله دكتري حقوق+نگارش رساله دكتري مديريت+نگارش پايان نامه آموزش زبان انگليسي+نگارش رساله دكتري آموزش زبان انگليسي+نگارش پايان نامه ارشد مديريت مالي +نگارش پروپوزال دكتري حسابداري+نگارش رساله دكتري حسابداري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.