مقاله علمي ترويجي چيست و شامل چه پارامترهايي مي‌شود؟

مركز جامع خدمات گسترده پژوهشي دانشگاهي اعم از مشاوره و آموزش نگارش پروپوزال و پايان نامه و تز و مقالات كارشناسي ارشد و دكتري و استخراج و ترجمه حرفه اي مقالات

مقاله علمي ترويجي چيست و شامل چه پارامترهايي مي‌شود؟

۵۹ بازديد

موسسه پژوهشي ماد دانش پژوهان
تضمين تعهد و پشتيباني مستمر


محققان و نويسندگان مقالات، پس از نگارش يك مقاله علمي قصد دارند آن را در يكي از مجلات معتبر و با ايمپكت فاكتور بالا به چاپ برسانند. شايد يكي از مهم‌ترين موارد براي انتخاب مجله هدف جهت ارسال مقاله، اطلاع يافتن از اهداف مجله و نوع مقالات چاپ شده در آن باشد. مقالات معتبر علمي از نظر سطح علمي به دو نوع علمي ترويجي و علمي پژوهشي طبقه‌بندي مي‌شوند. همان طور كه در مطالب پيشين اشاره كرديم، مقالات علمي پژوهشي به مقالاتي اطلاق مي‌شود كه نويسنده يا محقق در نگارش آنها با تحقيق بر روي داده‌هاي خام، ايده جديدي به جامعه علمي ارائه دهد و تنها به بررسي تحقيقات پيشين بسنده نمي‌كند. در اين مطلب قصد داريم به اين پرسش پاسخ دهيم كه مقاله علمي ترويجي چيست و چه تفاوتي با مقالات علمي پژوهشي دارد؟

1- مقاله علمي ترويجي چيست ؟

بر خلاف مقالات علمي پژوهشي اين مقالات داراي ايده جديد و نوآورانه‌اي از جانب نويسنده مقاله نيستند و هدف آنها اغلب مرور فرآيند تحقيقات پيشين و مطالعه نتايج آن‌ها در يك حوزه تخصصي به خصوص و موضوع مشخص است. اين مقالات نتايج و داده‌هاي موجود در مقالات پيشين را گردآوري مي‌كنند و به طور خلاصه و در يك مقاله جامع آن‌ها را به نگارش در مي‌آورند. نويسنده اين مقالات هم‌چنين مي‌تواند ساختار جديدي به تحقيقات گذشته دهد و نتايج را طبق نظر خود تفسير كند. مقالات علمي ترويجي براي خوانندگان خود يك ديد كلي از مجموع تحقيقات انجام شده در يك زمينه خاص و نتايج آن‌ها فراهم مي‌كند و سعي مي‌كند آن‌ها را به زبان خود براي مخاطبان تفسير كند.

از لحاظ درجه‌بندي نشريات علمي در ايران، بالاترين درجه نشريات دانشگاهي در ايران، مربوط به نشريات علمي پژوهشي است و در رتبه ديگر مقاله‌هاي علمي ترويجي قرار دارند.

2- انواع مقاله علمي ترويجي

همان گونه كه ذكر شد، نويسنده اين مقالات ايده اصلي خود را از مقالات و تحقيقات پيشين موجود در يك زمينه تخصصي مشخص مي‌گيرند و مطلب جديدي به جامعه علمي اضافه نمي‌كنند. با اين وجود نويسنده مقاله علمي ترويجي مي‌تواند به روش‌هاي مختلفي اين كار را انجام دهد كه منجر به توليد نوع خاصي از مقالات علمي ترويجي مي‌گردد. انواع مقالات علمي ترويجي به ترتيب زير قابل طبقه‌بندي هستند:

مقالات علمي ترويجي مروري: اين مقالات مطالب و نتايج تحقيقات پيشين در يك زمينه بخصوص را در يك مقاله جديد گردآوري مي‌كنند و در اختيار مخاطبان قرار مي‌دهند.

مقالات علمي ترويجي ترجمه‌اي: اين مقالات معمولاً ترجمه‌اي از يك مقاله علمي معتبر را در يك زبان جديد، در اختيار خوانندگان بومي قرار مي‌دهند.

مقالات علمي ترويجي تحليلي: نويسنده اين نوع از مقالات، علاوه بر گردآوري نتايج تحقيقات پيشين در يك موضوع مشخص، نتايج آن‌ها را تحليل مي‌كنند و روش انجام تحقيق و نتايج به دست آمده را به زبان خود تفسير كرده، در اختيار مخاطبان قرار مي‌دهند.

در بين انواع مقالات علمي ترويجي، مقالات تحليلي از ارزش علمي بالاتري برخوردارند و امتياز بيشتري براي خود و نويسنده خود از منظر رزومه كاري و تحصيلي كسب خواهند كرد.


3- ساختار يك مقاله علمي ترويجي چيست ؟

عنوان مقاله

عنوان مقاله بايستي عبارتي متشكل از حاقل كلمات ممكن باشد كه بتواند به صورت جامع و كامل موضوع اصلي مقاله را به مخاطب انتقال دهد.

معرفي

اين قسمت شامل معرفي نويسندگان مقاله، ذكر نام آن‌ها، مرتبه علمي آن‌ها، آدرس، شماره تلفن، آدرس ايميل و فاكس مي‌شود.

چكيده

در اين قسمت نويسنده بايستي به صورت كلي و بدون ورود به جزئيات خواننده را از موضوع مقاله آگاه سازد و وي را براي مطالعه ادامه متن مشتاق سازد.

كلمات كليدي

كلمات كليدي به دنبال چكيده در مقاله آورده مي‌شوند و شامل كلماتي هستند كه بيشترين ارتباط را با متن مقاله دارند و مخاطبان را در جستجوي مقالات مرتبط ياري مي‌كنند.

مقدمه

اين قسمت شامل معرفي موضوع مقاله و بخش‌هاي مختلفي آن است كه در ادامه مخاطب با آن‌ها مواجه خواهد شد.

تعاريف

در اين قسمت متغيرهاي مختلف تحقيق با ارائه منابع معتبر و استناد به آن‌ها تعريف خواهد شد.

متن اصلي

اين قسمت با تيترهاي مختلفي براي مخاطب ارائه مي‌شود و براي هر تيتر موضوعات مختلف و مناسب با تيتر مربوط در اختيار خواننده قرار داده مي‌شود.


نتايج

در اين قسمت با ارائه جداول و نمودارها خواننده از نتايج تحقيقات مختلف آگاه مي‌شود و هم‌چنين تفسير نويسنده از نتايج به دست آمده را نيز دريافت مي‌كند.

جمع‌بندي

در اين قسمت كه به زبان خود نويسنده نگارش خواهد شد، نويسنده بايستي ضرورت تحقيقات انجام گرفته شده و جمع‌آوري نتايج تحقيقات مختلف را در اختيار مخاطبان قرار دهد و كاربرد نتايج به صورت تئوري و كاربردي را براي مخاطب شرح دهد.

سپاس‌گزاري

اين قسمت شامل قدرداني از افرادي است كه نويسنده را در انجام تحقيقات و نگارش مقاله ياري كرده‌اند.

منابع

در اين بخش منابعي كه نويسنده در متن مقاله به آن‌ها استناد كرده است به ترتيب حروف الفبا ذكر مي‌شود. منابع فارسي بايستي پيش از منابع انگليسي ذكر شوند.


*telegram & whatsapp & bale & sms & call :

09102340118
*https://www.118daneshgah.com*
*Email: info@118daneshgah.com*
*شماره هاي سامانه پيامكي
۵۰۰۰۲۳۵۷
۹۹۹۹۱۵۲۹۷۰
۵۰۰۰۴۰۰۰۱۱۸۰۰۰
۳۰۰۰۱۲۳۰۱۱۸۰۰۰*
*۱۰۰۰۲۱۰۱۱۸۰۱۱۸*
*۱۰۰۰۲۱۴۴۲۶۸۵۴۵*
*تلفن ثابت
۰۲۱۴۴۲۶۸۵۴۵
۰۲۱۸۸۵۲۴۱۱۷-۸*

 


كليد واژه ها و برچسب ها: مشاوره و انجام و نگارش پايان نامه كارشناسي ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال كارشناسي ارشد+مشاوره و انجام و نگارش پروپوزال دكتري+مشاوره و انجام و نگارش رساله دكتري+مشاوره و انجام پروژه هاي دانشگاهي+مشاوره و نگارش مقاله كنفرانسي+مشاوره و نگارش مقاله پژوهشي+مشاوره و+نگارش مقاله ترويجي+مشاوره و نگارش مقاله مروري+فرمت بندي مقاله+سابميت مقاله+نگارش پايان نامه حقوق+نگارش رساله دكتري حقوق+نگارش رساله دكتري مديريت+نگارش پايان نامه آموزش زبان انگليسي+نگارش رساله دكتري آموزش زبان انگليسي+نگارش پايان نامه ارشد مديريت مالي +نگارش پروپوزال دكتري حسابداري+نگارش رساله دكتري حسابداري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.